Wszystko, co trzeba wiedzieć o cynku i witaminie D

Wszystko, co trzeba wiedzieć o cynku i witaminie D

Wszyscy o nich słyszeliśmy, wiemy, że istnieją oraz że są potrzebne do zachowania zdrowia. Witamina D i Cynk, bo o nich mowa wpływają na wiele procesów w ludzkim ciele. Poznajmy bliżej ich źródła i właściwości.

Rola cynku w organizmie

Cynk jest pierwiastkiem śladowym występującym w prawie wszystkich komórkach i tkankach organizmu. Jest też drugim po żelazie najczęściej występującym metalem w organizmie człowieka. Odgrywa nieodzowną rolę dla zdrowia człowieka, ponieważ bierze udział w wielu procesach biologicznych, takich jak:

  • stabilizacja błon komórkowych
  • gojenie się ran
  • mineralizacja kości
  • odczuwanie smaku
  • krzepnięcie krwi

Cynk ułatwia również przebieg ponad 300 reakcji enzymatycznych zachodzących w organizmie.

Działa też jako przeciwutleniacz i wzmacniacz układu odpornościowego, pomaga stabilizować reakcje enzymatyczne, które hamują wytwarzanie wolnych rodników podczas procesów metabolicznych. Pomaga to zmniejszyć stan zapalny wywołany przez wolne rodniki, poprawia integralność komórek, a w konsekwencji pomaga w walce z infekcjami, takimi jak przeziębienie czy zapalenie płuc.

Źródła cynku

Podstawowe roślinne źródła cynku to:

  • przetworzone ziarna zbóż
  • rośliny strączkowe
  • grzyby
  • orzechy

Do zwierzęcych źródeł cynku należą:

  • produkty mleczne
  • drób
  • skorupiaki

Wchłanianie cynku jest w dużej mierze uzależnione od jego zapasów w organizmie. Oznacza to, że u osób z niskimi zapasami cynku jego wchłanianie w jelitach jest bardziej efektywne. Wysokie spożycie wapnia, fosforu lub żelaza może również zmniejszać wchłanianie cynku. Z drugiej strony, spożywanie białka zwiększa jego wchłanianie.

Zapobieganie niedoborom cynku

Na niedobór cynku narażone są osoby, które spożywają niewiele pokarmów pochodzenia zwierzęcego. Niedobór cynku wpływa na wiele narządów, w tym na układ pokarmowy, centralny układ nerwowy, układ rozrodczy i układ odpornościowy. Może powodować osłabienie układu odpornościowego, utratę smaku, obniżenie czynności tarczycy i niską produkcję insuliny.

Niedoborom można zapobiegać oczywiście poprzez spożywanie pokarmów bogatych w ten pierwiastek, lub poprzez przyjmowanie suplementów.

Rola witaminy D w organizmie

Witamina D jest niezbędna z kilku powodów, w tym dla utrzymania zdrowych kości i zębów. Może również chronić przed wieloma chorobami i schorzeniami, takimi jak cukrzyca typu 1.

Pomimo swojej nazwy, witamina D nie jest witaminą, ale prohormonem, czyli prekursorem hormonu.

Witamina D pełni w organizmie wiele funkcji, między innymi:

  • wspiera zdrowie układu odpornościowego, mózgu i układu nerwowego
  • reguluje poziom insuliny i wspomaga leczenie cukrzycy
  • wspomaga funkcjonowanie płuc i układu sercowo-naczyniowego

Ludzie potrzebują też witaminy D, aby jelita mogły stymulować i wchłaniać wapń oraz odzyskiwać wapń, który w przeciwnym razie zostałby wydalony przez nerki.

Jakie produkty spożywcze zawierają dużo witaminy D?

Niewiele produktów spożywczych zawiera naturalnie dużo witaminy D. Może to być jedną z przyczyn, dla których tak wiele osób cierpi na jej niedobór.

Istnieje jednak kilka produktów spożywczych, które naturalnie zawierają witaminę D:

  • Owoce morza
  • Jaja kurze (szczególnie od kur biegających wolno i “widzących słońce”)
  • Wątróbka
  • Niektóre grzyby (rosnące naturalnie na słońcu)

Materiał Partnera

Podobało się? Pokaż znajomym
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments